maandag 31 oktober 2016

Luistervragen muziek

Hallo allemaal!
Voor muziek moest ik luistervragen bedenken
bij een liedje.

Het liedje dat ik heb gekozen is:
Zeven heksen…



Hieronder vind je de uitleg, van hoe je het kunt
toepassen in de klas.

Introductie fase:
Ik begin de les met het beschrijven hoe ik denk dat een heks eruit ziet.
Daarna vraag ik aan de kinderen, hoe zij denken, hoe een heks eruit ziet. 
Samen met de kinderen vergelijken we de verschillende antwoorden.
Ik vertel aan de kinderen dat we naar een liedje gaan luisteren, zeven heksen. Ik geef aan, dat ik 
vragen ga stellen over het liedje. 
Ik vertel de kinderen het lesdoel: Aan het einde van de lesactiviteit 
kunnen de kinderen vragen beantwoorden aan de hand van een liedje.


Uitleg:
Belangrijk tijdens deze les is, dat de kinderen weten wat er van hen verwacht wordt.
Ik herhaal daarom ook eerst weer de regels die gelden in de klas.
 Hieronder zie je de volgde stappen van de les:
Stap 1Voor het liedje, stel ik de vraag volgende vragen:
-          Hoeveel heksen? (7 heksen)
-          Wat doen de heksen? (dansen)
Stap 2: Ik laat het liedje horen. 
Stap 3: Ik bespreek samen met de kinderen de antwoorden.
Stap 4: Ik stel nieuwe vragen over het liedje:
-          Wat maken de heksen? (een soepje)
-          Wat doen ze in de soep? (spinnenkop met spruitjes en knekel met kandij)
Stap 5: Laat het liedje nog een keer horen.
Stap 6: Ik laat de kinderen eerst in het groepje overleggen, wat de antwoorden kunnen zijn.
Stap 7: Ik bespreek de antwoorden klassikaal.
Stap 8: Als beweging: Laat ik de kinderen zelf de heksen spelen.
-          Boze/gemene heks
-          Lieve/vrolijke heks
-          Verdrietige heks
(De jongens zijn geen heken, maar tovenaars)
Bij elk soort heks hoort een deuntje:
·       Boze/gemene heks : à the sims 4 enraged (instant buttons)
·       Lieve/vrolijke heks : à because i am happy (instant buttons)
·       Verdrietige heks : à Sad moment (instant buttons)


Afsluiting:
Ik bespreek samen met de kinderen de les. Ik geef aan wat goed ging en wat beter kon.
(Door complimenten en feedback te geven)
Ik vertel aan de kinderen wat de volgende les is en wat ze moeten doen. 




Ik hoop dat jullie het een leuke les vinden!



Griezelige groetje,

Juf Suzan



Bronnen:
Babba2203(2011, 3 juni) onbekend - zes heksen (animatie). opgevraagd van
https://www.youtube.com/watch?v=xfsX-pvIcW8&t=31s
- Haverkorst, F ; Lei van der, R ; Noordam, L (2009). Eigenwijs. Bron: SMV



Geen opmerkingen:

Een reactie posten